Statyczne magazynowanie palet i skrzyń kratowych sprawdza się tam, gdzie towar musi być przemieszczany tylko przy składowaniu, wyjmowaniu lub przeładunku.
Wynajem czy zakup? Przewożenie czy unoszene? Praca wewnątrz, a może na zewnątrz? Z pomocą naszego internetowego doradcy znajdą Państwo odpowiedni wózek widłowy.
Większa wydajność, elastyczność i gotowość na wyzwania przyszłości: jak zapewnić efektywny przepływ towarów i materiałów dzięki magazynowi automatycznemu.
Jungheinrich wyznacza standardy intralogistyki od ponad 70 lat. Pionierski duch, innowacyjne technologie, zrównoważony rozwój - odkryj, co nas definiuje.
Zapewniamy kompleksową obsługę od przygotowania projektów instalacji po instruktaże stanowiskowe. Zakres oferty obejmuje nowe akumulatorownie oraz modernizację istniejących instalacji zarówno pod wózki z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, jak i akumulatorami litowo-jonowymi.
wydłużenie żywotności akumulatorów oraz prostowników,
zwiększenie bezpieczeństwa obsługi - np. poprzez zastosowanie wentylacji czy urządzeń typu tugger,
zwiększenie komfortu obsługi - ustawiona dostępność do akumulatora i możliwość jego wymiany,
skrócony czas wymiany i obsługi akumulatora,
zwiększenie kontroli nad wykorzystaniem i bieżącym stanem akumulatorów - np. poprzez montaż centralnego systemu uzupełniania wody lub systemów kolejkowania wymiany akumulatorów,
zwiększenie efektywności wykorzystania obszaru przeznaczonego na ładowanie akumulatorów - np. wykorzystanie przestrzeni pod regałami (poziom 0),
1. Dlaczego konieczne jest posiadanie akumulatorowni?
Argumenty normatywne:
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010r. W sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków i innych obiektów budowlanych
wskazuje na środki ochrony przeciwpożarowej stref zagrożenia wybuchem. Strefa powstaje tam gdzie wydziela się gaz, który w połączeniu z powietrzem może stanowić mieszaninę wybuchową. A z akumulatorów wydziela się taki gaz.
Norma unijna PN- EN 62485-3 - Wymagania bezpieczeństwa dotyczące akumulatorów i ich instalowania
wskazuje na to po przekroczeniu jakich ilości produkcji wodoru jesteśmy z obligowani do zastosowania wymuszonej wentylacji w pomieszczeniach gdzie mogą występować przekroczenia norm stężenia gazów łatwopalnych.
Argumenty pozanormatywne:
Bezpieczeństwo operatorów i procesu ładowania wózków
Zwiększenie żywotności baterii poprzez właściwą obsługę
Uporządkowanie strefy
Usprawnienie procesu wymiany akumulatora
Zwiększenie efektywności eksploatacji akumulatorów i wózków
2. W jaki sposób mogę potwierdzić, że potrzebuję akumulatorowni?
Pierwszym sygnałem, który należy wziąć pod uwagę to posiadanie i użytkowanie przez klienta wózków elektrycznych z akumulatorami kwasowo- ołowiowymi. W każdym przypadku ładowania takiego akumulatora wydziela się wodór, który w zależności od warunków (głownie ilość baterii oraz infrastruktura) może tworzyć strefę zagrożenia wybuchem
Nasi Specjaliści opierając się na aktach i normach prawnych, które zawiera ścisłe wytyczne dotyczące stref zagrożenia wybuchem są w stanie wyliczyć czy w danym miejscu jest potrzebna instalacja stacji ładowania z mechaniczną wentylacją.
Pozostałe sygnały, które należy wziąć pod uwagę to:
Krótka żywotność baterii i wysoka częstotliwości wymian/ zakupu nowych
Przestoje w użytkowaniu wózków spowodowane brakiem wydajności baterii
Częste wypadku lub kontuzje operatorów związane z procesem wymiany i eksploatacji akumulatorów
Liczne uszkodzenia i koszty z tym związane takich elementów jak: kable baterii, wtyczki, prostowniki, skrzynie baterii
Bałagan w strefie ładowania baterii
Długi czas, który operatorzy poświęcają na wymianę akumulatorów w wózku
Niski standard obsługi eksploatacyjnej akumulatorów (zabrudzenia, wykwity na łącznikach, suche cele, wypchnięte „plusy” skorodowane skrzynie baterii, rozlany kwas pod baterią)
Nieprzyjemny zapach w obszarze ładowania wózków
3. Jaki wpływ na bezpieczeństwo obiektu i osób w nim pracujących może mieć zastosowanie akumulatorowni?
Mniej wypadków poprzez uporządkowanie strefy ładowania – mniej przyciętych palców przy wymianie, mniejsze ryzyko porażenia prądem, mniejsze ryzyko oblania kwasem, mniejsze ryzyko nagłych zdarzeń
Podniesiony standard BHP – instalacja środków BHP - oczomyjka, dostępność do sorbentów, okularów ochronnych, dostępność do instrukcji stanowiskowej, instalacja przycisku bezpieczeństwa
Zachowanie zasad BHP – wykorzystanie stołów rolkowych, stołów transferowych oraz tuggerów w celu zniwelowania szkodliwych czynników dla operatora takich jak podnoszenie czy przeciąganie ciężkich elementów.
Redukcja ryzyka pożarowego – poprzez zastosowanie czujników detekcji wodoru połączonych z automatyką wyłączającą rozdzielnicę, integracja systemu detekcji wodoru z wewnętrznym systemem przeciwpożarowym obiektu
4. W jaki sposób realizacja projektu strefy ładowania może wpłynąć na zwiększenie żywotności i efektywności eksploatacji akumulatora?
Instalacja systemu kolejkowania zabezpiecza przed przerywaniem procesu ładowania i w konsekwencji pobraniem do wózka nieprzygotowanej baterii, co z kolei wpływa korzystnie na jej żywotność. Praktyki, których dzięki temu możemy uniknąć, a które zdarzają się podczas eksploatacji akumulatorów to:
pobranie do wózka baterii, która nie ostygła
doładowywanie baterii
pobranie baterii, która nie zakończyła pełnego cyklu ładowania
wskazuje na operatora, który popełnia najwięcej błędów podczas eksploatacji akumulatora
Instalacja centralnego systemu uzupełniania wody w akumulatorach umożliwia realizację czynności, które operator powinien wykonywać cyklicznie na akumulatorach zgodnie z instrukcją obsługi m.in. uzupełnianie wody
5. Jakie korzyści mogą wynikać z uporządkowania procesu i obszaru ładowania akumulatorów?
Uporządkowany obszar to mniej uszkodzeń akumulatorów, prostowników czy infrastruktury – konkretnie mniej rozjechanych/ połamanych wtyczek, mniej poprzecinanych kabli, mniej uderzonych/ uszkodzonych prostowników czy skrzyń baterii
Uporządkowany obszar umożliwia operatorowi na szybszą i bezpieczniejszą wymianę akumulatora, dzięki temu operator może skupić się na realizacji procesów logistycznych
Uporządkowany obszar to obszar efektywnie wykorzystany, oznacza to, że potrzebujemy mniej miejsca na strefę ładowania, która jest uporządkowana. Często jesteśmy w stanie zaadaptować też miejsce powiązane z istniejącą infrastrukturą np. poziom 0 pod regałami lub się do niego dopasować np. poprzez zastosowanie piętrowego systemu składowania baterii
6. Jakie będę miał korzyści z realizacji stacji/ strefy ładowania akumulatorów?
Korzyści wynikające z samego faktu realizacji projektu stacji ładowania wspomniałem już wcześniej, ale podsumowując są nimi:
Wypełnienie zasad i przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową budynków, bezpieczeństwem i higieną pracy oraz związanych z oczekiwaniami firm ubezpieczeniowych. Odnośnie ubezpieczenia obiektu realizacja strefy ładowania może przynieść wymierne oszczędności w postaci obniżonego kosztu ubezpieczenia (mniejsze ryzyko ze strony ubezpieczyciela)
Bezpieczeństwo operatora, infrastruktury i towarów znajdujących się w obiekcie
Zwiększenie efektywności procesu ładowania akumulatora, ale i jego wymiany, co wpływa pozytywnie na efektywność operatorów
Ograniczenie kosztów poprzez wydłużenie żywotności akumulatorów
Korzyści wynikające z realizacji projektu stacji ładowania z firmą Jungheinrich:
Kompleksowość ofert – jeden dostawca spełniający wiele potrzeb począwszy do wózków, przez instalacje regałowe i akumulatorownie właśnie, a kończąc na obsłudze serwisowej czy wynajmie krótkoterminowym
Kompatybilność ofert – wszystkie rozwiązania proponowane przez Jungheinrich są ze sobą idealnie spasowane i firma Jungheinrich bierze odpowiedzialność za to, żeby wszelkie procesy działały bez zakłóceń
Doświadczenie – wynikające z wieloletniej obecności na rynku oraz z ilości wykonanych projektów, gdzie zlecenie nie stanowi pola do doświadczeń a klient może skorzystać z wachlarza możliwości i pomysłów, które firma JH od lat wdraża w rynek
Pewność partnera – firma Jungheinrich działa na polskim rynku od ponad 25 lat konsekwentnie realizując zobowiązania wobec swoich klientów (np. w kontekście gwarancji) i dba o partnerski poziom współpracy na każdym etapie kontaktu z klientem.
Obsługa posprzedażna – firma Jungheinrich jest partnerem dla klienta również po zakończonym procesie sprzedaży. Dbamy o poprawność funkcjonowania dostarczonych rozwiązań np. poprzez takie usługi jak przeglądy stacji ładowania czy doraźny serwis w miarę zapotrzebowania klientów.
7. Jaki jest zakres naszej oferty?
Projektujemy i instalujemy stacje oraz strefy ładowania akumulatorów kwasowych
Projektujemy i instalujemy infrastrukturę dla stref ładowania wózków Li-ion
Doradzamy i realizujemy projekty związane z implementacją technologii Li-ion w istniejącej infrastrukturze elektrycznej klienta
Projektujemy i realizujemy instalacje oświetlenia LED-owego w obiektach klientów
Instalujemy stację transformatorowe
Doradzamy, projektujemy i realizujemy magazyny energii oraz automatykę do zarządzania dostępnymi zasobami energii (np. „instalacja strażników mocy”)
8. Jak wygląda proces przygotowania i realizacji?
Jesteśmy dostępni dla klienta na każdym etapie przygotowania i realizacji projektu
Wizyta u klienta, rozmowa o zapotrzebowaniu i oczekiwaniach
Wizja lokalna w celu określenia możliwości i dopracowania najkorzystniejszego rozwiązania
Przedstawienie oferty wraz z poglądowym layoutem lub/i wrysowaniem strefy/ stacji w istniejący projekt/ instrafstrukturę klienta
Dostawa komponentów do realizacji projektu
Instalacja stacji/ strefy ładowania w obiekcie klienta wraz z nadzorem
Przygotowanie całości dokumentacji, projektów, certyfikatów, atestów, opinii ppoż., protokołów umożliwiających fizyczne i formalne użytkowanie instalacji
Szkolenie dla personelu klienta z zakresu bezpiecznej obsługi stacji ładowania
Wsparcie posprzedażne w zakresie eksploatacji i utrzymania stacji/ strefy ładowania.
9. Jakiego zaangażowania wymaga temat od inwestora?
Staramy się przejąć od klienta jak największy zakres działań związanych z przygotowaniem stacji/ strefy do realizacji
W większości przypadków potrzebujemy od klienta podstawowych danych jak:
Szczegóły dotyczące floty użytkowanych wózków
Parametry akumulatorów oraz prostowników
Rzut/ rysunek obiektu klienta ze wskazaniem miejsc na potencjalną instalację (możemy wskazać też sami)
10. Czym różnią się strefy i stacje ładowania?
Stacja ładowania akumulatorów w całości poświęcona jest ładowaniu akumulatorów kwasowych. W związku z wymogami formalnymi stacja taka musi posiadać wentylację mechaniczną oraz system detekcji wodoru. Standardowymi elementami stacji ładowania są:
Zabudowa modułowa
Wentylator wraz z duktami wentylacyjnymi
Rozdzielnica z instalacją elektryczną
System detekcji wodoru
Posadzka kwasoodporna
System demineralizacji wody i centralnego uzupełniania wody
Stoły rolkowe, tace ociekowe, stację- T, pola odkładcze
Urządzenia wspomagające wymianę – stacje transferowe, tuggery
Systemy kolejkowania wymiany akumulatorów
O strefach ładowania mówimy bardziej w kontekście infrastruktury umożliwiającej ładowanie akumulatorów Li-ion. Z uwagi na charakter ładowania baterii Li-ion tzw. oppoortunity charging (ładowanie incydentalne, przy okazji) miejsce ładowania akumulatorów Li-ion bywa często rozproszone lub lokalizacja strefy powinna być w miejscu gdzie operator często pozostawia wózek kiedy nim nie pracuje. Do elementów charakterystycznych dla stref ładowania należą:
Rozdzielnica z instalacją elektryczna
Stelaże, bądź inne konstrukcje podtrzymujące prostowniki
Balansery (tzw. wyciągarka do kabli)
Odbojniki, zderzaki, osłony zabezpieczające miejsce ładowania wózków
Oznakowanie poziome stref ładowania (linie)
Automatyka do zarządzania przydziałem mocy/ użytkowaną mocą
11. Czy akumulatorownie podlegają cyklicznym przeglądom?
Tak, części składowe stacji ładowania muszą przechodzić okresowo przeglądy, chociażby system detekcji wodoru, instalacja elektryczna czy też system wentylacji.
W przypadku detekcji wodoru systemu GAZEX, który stosujemy przegląd raz w roku, wszelkie pomiary elektryczne wg obowiązujących przepisów dotyczących infrastruktury elektrycznej.