801 300 801 Infolinia
Formularz kontaktowy
Newsletter
Stage Statyczne magazynowanie drobnych elementów

Magazyn centralny – strategia lokowania magazynów do obsługi e-commerce

W obsłudze działalności e-commerce można wyróżnić różne strategie lokowania magazynów. Każda z nich jest przystosowana do potrzeb firmy i klientów oraz charakterystyki produktów, a także związana ze stopniem rozwoju przedsiębiorstwa i dostępną infrastrukturą. 

Od czego zależy wybór strategii lokowania magazynu?

Podczas wybierania strategii należy wziąć pod uwagę kilka czynników.

Charakterystyka produktu

Sprzedaż niektórych produktów, na przykład żywności czy leków, często związana jest z koniecznością przyspieszenia procesu dystrybucji. Dzieje się tak na przykład ze względu na krótką datę ważności towaru lub koszty generowane przez utrzymywanie go w odpowiednich warunkach (chłodziarki, zamrażarki etc.). Konieczność zapewnienia szybkiej dostawy dotyczy też często dóbr ekskluzywnych, przy których zakupie klienci mają większe wymagania.

Wymagania klientów

Wymagania klientów są zależne od charakterystyki rynku oraz konkretnego produktu. Oczywiście najlepiej jest zawsze zapewnić jak najkrótszy czas dostawy, jednak w zależności od przypadku może to oznaczać na przykład dostarczenie tego samego, następnego lub któregoś z kolejnych dni.


Sprawdź kompetencje branżowe Jungheinrich

Dostępność pracowników

Każdy magazyn wymaga zarówno wyspecjalizowanej kadry (menedżerowie, kierownicy), jak i załogi szeregowych pracowników. Aby znaleźć zainteresowanych, warto zapewnić im nie tylko dobrą płacę i możliwości rozwoju, ale także praktyczne udogodnienia. W tym celu trzeba przeanalizować różne czynniki - między innymi to, czy w pobliżu znajdzie się odpowiednia liczba osób z właściwym wykształceniem (lub czy oferta będzie na tyle atrakcyjna, by przyciągnąć pracowników z odleglejszych miejsc) albo czy zatrudnieni będą mieli jak dojechać (mogą na przykład potrzebować transportu pracowniczego lub dopłat do paliwa). Część z tych problemów może zostać rozwiązana przez outsourcing na rzecz zewnętrznej firmy logistycznej, jednak taka opcja również ma swoje ograniczenia (jeśli na danym rynku pracy brakuje pracowników, z ich znalezieniem będzie miało problem również przedsiębiorstwo outsourcingowe).

Dostępność przestrzeni oraz infrastruktury

Wynajem przestrzeni magazynowej lub budowa własnego magazynu są droższe i bardziej skomplikowane w miejscach o dużym zagęszczeniu inwestycji mieszkalnych i przemysłowych (na przykład w miastach). Jest to jednak wygodne położenie z punktu widzenia komunikacji, szczególnie jeśli chodzi o magazyny lokalne.

Komunikacja

Położenie magazynu musi uwzględniać czynniki związane z komunikacją. Należą do nich przede wszystkim bliskość autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz hubów kurierskich (warunkuje to na przykład maksymalną godzinę cut-off, czyli najpóźniejszy termin odbioru dziennego zamówienia przez kuriera). Ta kwestia jest kluczowa dla uzyskania jak najkrótszego czasu i jak najniższego kosztu dostawy. Z punktu widzenia pracowników i klientów (jeśli dostępna ma być opcja odbioru osobistego) istotna jest także dostępność komunikacji publicznej.

Koszty inwestycyjne i operacyjne

Po przeanalizowaniu powyższych czynników należy wykonać kalkulację kosztów inwestycyjnych i operacyjnych. Pozwoli to dobrać rozwiązanie, które będzie jednocześnie opłacalne, satysfakcjonujące dla klientów i pracowników oraz łatwe w realizacji. Warto wziąć pod uwagę także przyszłe uwarunkowania, na przykład planowane budowy i remonty dróg czy trendy na rynku pracy w danym regionie.

Lokalizacja magazynu a strategia omnichannel

Strategia omnichannel, czyli połączenie sprzedaży internetowej i stacjonarnej, to wyjątkowo atrakcyjna propozycja dla klientów, którzy zyskują między innymi możliwość obejrzenia produktów na żywo i online, odbioru stacjonarnego zakupów zrobionych w sieci czy wygodnej reklamacji lub wymiany towaru. Jednak taki sposób sprzedaży wymaga rozważenia dodatkowych czynników, takich jak łatwa dostawa do sklepów stacjonarnych oraz elastyczna struktura magazynów dostosowana do zróżnicowanych metod dystrybucji.

Strategie lokowania magazynu

Generalnie wyróżnia się trzy podstawowe strategie lokowania magazynu: centralną (jeden duży magazyn obsługujący całą działalność lub jej dział), regionalną (magazyny w każdym istotnym dla działalności regionie, na przykład województwie) oraz lokalną (duża liczba niewielkich magazynów zlokalizowanych w niezbyt oddalonych od siebie punktach, takich jak powiatowe miasta). Warto pamiętać, że wybór strategii lokowania ma wpływ na liczbę magazynów, a więc i na wielkość poszczególnych obiektów oraz koszty ich obsługi. Choć

sumarycznie jeden duży magazyn zawsze będzie tańszy niż kilka małych, nie zawsze jest to optymalne rozwiązanie, między innymi ze względu na czas dostawy czy inne czynniki.

Magazyn centralny

Magazyn centralny stanowi najprostsze rozwiązanie logistyczne – wszystkie produkty z danego działu lub całego asortymentu są przechowywane i wysyłane z jednego miejsca. Takie działanie pozwala obniżyć koszty związane z wynajmem i obsługą sprzętową magazynu, łatwiejsze jest także zapewnienie bardziej wykwalifikowanego personelu (konieczność zatrudnienia mniejszej ilości pracowników). Prostsza jest również organizacja, standaryzacja i koordynowanie wszystkich procesów logistycznych, jednak... Posiadanie tylko jednego magazynu wydłuża często czas dostawy i często podnosi jej koszty.

System magazynów regionalnych

Magazyny regionalne umieszcza się w każdym znaczącym dla danej działalności regionie (w sprzedaży krajowej mogą być to na przykład województwa, a w międzynarodowej – poszczególne państwa). Jest to trudniejsze logistycznie i droższe rozwiązanie niż magazynowanie centralne, jednak zaletą jest możliwość zapewnienia klientom szybszych i tańszych dostaw. Dodatkowym plusem jest opcja dostosowania działalności do charakterystyki regionu (na przykład zamknięcie tylko jednego z magazynów, gdy w danym państwie jest dzień wolny od pracy, zwiększone dostawy w okresie bardziej intensywnych zakupów etc.).

Sieć magazynów lokalnych

Magazyny lokalne to rozwiązanie zakładające budowę gęstej sieci niewielkich obiektów magazynowych. Mogą być one umieszczone na przykład w powiatowych miastach. Ten sposób lokalizacji ma wiele zalet - pozwala między innymi na tańsze i szybsze wysyłanie towaru, ułatwia zwroty, zapewnia możliwość wygodnego odbioru osobistego oraz sprawia, że możliwe jest dostosowanie się do charakterystyki lokalnego rynku. To doskonałe rozwiązanie dla przedsiębiorstw e-commerce posiadających także sieć sklepów stacjonarnych, ponieważ zaopatrzenie ich w ten sposób jest znacznie prostsze. Świetnie sprawdzi się też przy towarach o ograniczonej trwałości, na przykład żywności czy lekach. Wśród plusów magazynowania lokalnego można wymienić też większą sympatię klientów do marek dystrybuujących produkty w pobliżu ich miejsca zamieszkania czy możliwość wypróbowania nowych strategii na małą skalę. Do wad natomiast zalicza się bardziej skomplikowana koordynacja wszystkich procesów, możliwe trudności z prawidłowym przeszkoleniem dużej załogi czy wysoki koszt utrzymania sieci lokalnych magazynów w porównaniu do systemu centralnego i regionalnego.


Jak widać, nie można jednoznacznie wskazać optymalnej strategii lokalizowania magazynów do obsługi sklepów internetowych – każde z prezentowanych rozwiązań posiada szereg zalet i wad, które sprawiają, że może się ono sprawdzić lub nie w danym zastosowaniu. Dlatego dobór lokalizacji magazynów (jak również każdej innej strategii logistycznej) powinien zostać indywidualnie dopasowany do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa, jego możliwości i oczekiwań klientów.




strategia lokowania

https://blog.arvato.pl/strategia-lokowania-magazynow-dla-e-sklepow-centralny-regionalny-czy-lokalny/

outsourcing

https://logistiko.pl/magazyn-dystrybucyjny-dla-e-commerce/

strategia omnichannel

https://blog.arvato.pl/z-retail-na-online-czyli-o-strategii-omnichannel//