Dzięki nowemu, półautomatycznemu magazynowi z wąskimi korytarzami roboczymi i systemowi WMS serii 2 od Jungheinrich firma PSZ electronic z Oberpfalz utrzymuje dynamiczne tempo wzrostu.
Prężny rozwój jest powodem do zadowolenia, jednak niesie za sobą również poważne wyzwania. „Nasza infrastruktura logistyczna doszła do punktu krytycznego. Nasz stary, w przeważającej części obsługiwany manualnie magazyn o pojemności zaledwie 1500 palet nie mógł sprostać wzrostowi sprzedaży, który sięgał nawet 20 procent rocznie,” wyjaśnia Andreas Prey. 33-latek pełni funkcję menedżera logistyki w PSZ electronic GmbH w Vohenstrauss (Neustadt). Firma zajmuje się produkcją kabli i rozwiązań dla sektora techniki grzewczej i wentylacyjnej, inżynierii mechanicznej i przemysłowej, budowy narzędzi i pojazdów specjalnych, a także produktów dla liderów na rynku technologii medycznych. PSZ electronic zatrudnia około 1000 pracowników na całym świecie. Zakłady produkcyjne firmy są zlokalizowane w Niemczech, Czechach, Albanii i Tunezji.
Za zarządzanie operacyjne odpowiada centrum logistyczne w Vohenstrauss. Jest to centralny „węzeł”, w którym nadzorowany jest przepływ surowców i produktów gotowych. Centrum logistyczne zarządza nie tylko ruchem materiałów pomiędzy różnymi zakładami produkcyjnymi, ale także dostawami do klientów. Jest to dość wymagające zadanie. „W ofercie mamy aktualnie kilkadziesiąt tysięcy produktów, które są pakowane w szerokiej gamie wariantów i oznakowane zgodnie ze specyfikacjami klienta,” mówi Prey. W tym celu firma korzysta z kodów QR. Te dwuwymiarowe kody z matrycą złożoną z czarnych i białych kwadratów mają znaczną przewagę pod względem gęstości kodowanych informacji nad prostszymi kodami kreskowymi takimi jak EAN czy NVE, które są powszechnie stosowane w logistyce.
Poszukując nowego, bardziej wydajnego rozwiązania logistycznego, Prey zwrócił się o poradę do eksperta: „Ponieważ Jungheinrich jest jednym z naszych klientów, szybko skontaktowaliśmy się z naszymi kolegami, aby dowiedzieć się, jakie rozwiązanie zwiększające powierzchnię magazynową najlepiej pasuje do naszych wymagań,” wspomina Prey.
„Zadaliśmy pytanie: Jak można lepiej wykorzystać dostępną przestrzeń, aby osiągnąć maksymalną pojemność magazynowania? Kolejne pytanie brzmiało: Jakie działania możemy podjąć, aby móc elastycznie reagować na wyzwania przyszłości?” - wyjaśnia Prey.
Następnie przeszliśmy do intensywnych konsultacji i planowania inwestycji z ekspertami Jungheinrich. Efektem tych działań była kompletna przebudowa magazynu. Konwencjonalny magazyn o szerokich korytarzach roboczych miał zostać zastąpiony półautomatycznym magazynem o wąskich korytarzach i pojemności składowania przekraczającej 5000 palet. Aby poprawić wydajność kompletacji, bezpieczeństwo i ergonomię, system został zaprojektowany zgodnie z koncepcją poprzecznego składowania z głębokością regałów 800 milimetrów. Regały są obsługiwane przez dwa wózki wysokiego składowania EKX 410. Urządzenia są wyposażone w prowadzenie indukcyjne oraz terminale, skanery i nawigację magazynową, zapewniając pracownikom magazynu PSZ intuicyjną i niezawodną obsługę. Wystarczy nacisnąć przycisk, aby system nawigacji magazynowej doprowadził wózek widłowy aż do miejsca docelowego. Dane są gromadzone w systemie WMS serii 2 Jungheinrich. Nawet ten podstawowy wariant WMS efektywnie synchronizuje całość przepływu materiałów i informacji. Umożliwia to optymalne zarządzanie i sterowanie operacjami magazynowymi. Ponadto zainstalowane oprogramowanie może być elastycznie dostosowywane do zmian w magazynie dzięki różnorodnym modułom uwzględniającym także przyszłe potrzeby.
„Z tym systemem osiągneliśmy zupełnie nowy poziom” – stwierdza Prey. Dzięki nowemu magazynowi możliwe jest zoptymalizowane mapowanie i wsparcie procesów odkładania i pobierania różnych produktów. „Dotyczy to standardowych europalet, pojemników typu gitterbox lub kartonów w ramach logistyki drobnych elementów,” wyjaśnia Prey, odnosząc się do ogromnej różnorodności produktów i wynikających z niej zróżnicowanych wymogów dotyczących opakowań i ich wymiarów. Przykładowo, wiązki przewodów w PSZ mogą mierzyć osiem metrów lub zaledwie kilka centymetrów.
Przeniesienie towarów ze starego do nowego magazynu nastąpiło w okresie noworocznym 2016/2017. „Celowo postawiliśmy na nowy początek i postanowiliśmy przenieść się do nowego magazynu z dnia na dzień” - mówi kierownik logistyki w PSZ. „Współpraca w zespole była fantastyczna”. W ciągu czterech grudniowych tygodni pracownicy PSZ i ich koledzy z Jungheinrich dali z siebie wszystko. Prey jest zdania, że kluczowe znaczenie ma włączenie w realizację projektu od samego początku pracowników, którzy mieliby później zajmować się jego obsługą. „System jest intuicyjny w obsłudze i umożliwia szybkie zapoznanie się z poszczególnymi funkcjami,” mówi Prey.
„Naszym pracownikom od razu spodobał się nowy magazyn z wąskimi korytarzami i system WMS serii 2. Z perspektywy pracowników nie tylko optymalizuje on realizowane procesy, ale także zwiększa ich przejrzystość. Dzięki temu personel może lepiej zrozumieć swoją rolę w organizacji jako całości. Sprzyja to identyfikacji z pełnioną funkcją”.
Specjalista ds. logistyki jest szczególnie zadowolony z tego, w jaki sposób budowa nowego magazynu przełożyła się na poprawę jakości pracy każdego pracownika. Zmiany przyniosły znaczące korzyści. „W poprzednim magazynie pracownicy spędzali dużo czasu na poszukiwaniu konkretnego produktu. Dziś dzięki funkcji zarządzania stanem magazynowym w czasie rzeczywistym wiedzą, jaką ilość danego produktu można znaleźć w konkretnej lokalizacji magazynowej w danej chwili. Transmisja radiowa w połączeniu z systemem zarządzania magazynem Jungheinrich WMS serii 2 tworzy idealne środowisko magazynowe. Po raz pierwszy w historii przetwarzanie zleceń odbywa się bez użycia papieru. Efekt to lepsza kontrola, większa przejrzystość i kompleksowy proces obsługi zamówień. Praca jest wykonywana znacznie wydajniej i skuteczniej, a wskaźnik błędów spada do minimum,” stwierdza Andreas Prey.
„Półautomatyczny magazyn oraz system WMS umożliwiają precyzyjną współpracę naszych zakładów produkcyjnych na całym świecie, a także dopasowanie do potrzeb klientów”.,” podkreśla Prey. „Dzięki cyfryzacji oraz wszechstronnej, inteligentnej koncepcji intralogistycznej możemy wykonywać znacznie bardziej zaawansowane procesy logistyczne”. To ogromny sukces – wyjaśnia. „Każdy, kto odwiedza nas w Vohenstrauss, chce zobaczyć nowy obiekt. A my lubimy go pokazywać – magazyn wygląda fantastycznie i robi duże wrażenie na odwiedzających”.
Kierownik logistyki Andreas Prey jest entuzjastycznie nastawiony do współpracy z zespołem ekspertów z Jungheinrich. „Wszystko przebiegło idealnie od samego początku – od fazy planowania i wdrażania, aż po uruchomienie i testy pod nadzorem ekspertów Jungheinrich”. Tak ścisła współpraca jest rzadkością w branży. Najważniejszym punktem projektu według Preya był dzień przeprowadzki do nowego obiektu – 2 stycznia 2017 roku. „Wszystko poszło idealnie i zgodnie z planem. Teraz jesteśmy przygotowani na wyzwania, jakie przyniesie przyszłość. Niezależnie od tego, co nam przyniesie pod względem dalszego rozwoju i nowych wymagań klientów – jesteśmy na to gotowi”.
Kontakt z doradcą
Jungheinrich
Telefon