Call4Service
Formularz kontaktowy
801 300 801 Infolinia
Znajdź lokalizację
Batterie Ladegerät SLH 040i_[MAM-53813]

Baterie trakcyjne do wózków widłowych

Dlaczego akumulatory li-ion są lepsze niż akumulatory kwasowe?

Akumulatorowe wózki widłowe bardzo dobrze sprawdzają się w magazynach zamkniętych. Nie emitują spalin, a do tego działają stosunkowo cicho i niezwykle sprawnie. Żeby jednak spełniały wszystkie stawiane przed nimi wymagania, muszą być optymalnie dobrane do miejsca i rodzaju pracy – na podstawie kilku istotnych kryteriów. Jednym z nich jest sprawność akumulatorów wózka widłowego.

Co to jest bateria trakcyjna?

W przypadku wózków o napędzie elektrycznym sprawne, nowoczesne akumulatory są na wagę złota. Ich podstawowe elementy to baterie trakcyjne, które produkowane są zarówno dla wózków widłowych, jak i podnośnikowych. To one odpowiadają za dostarczanie mocy do silników.

Każda bateria składa się z metalowej skrzynki zabezpieczanej specjalnym materiałem kwasoodpornym. W jej wnętrzu ułożone są ogniwa – od ich liczby zależy pojemność danego akumulatora. Baterie do wózków widłowych wyróżniają się wysoką odpornością na naprężenia mechaniczne oraz inne czynniki szkodliwe, które bez wykorzystania stosownych zabezpieczeń mogą doprowadzić do uszkodzenia całego sprzętu.

Trwałość baterii trakcyjnych mieści się przeważnie w widełkach 1500 do 2000 cykli ładowania. Z powodzeniem są one stosowane w produkcji akumulatorów do wózków widłowych. Otwartym jednak pozostaje pytanie, jaki ich typ okazuje się w konkretnej sytuacji najlepszym wyborem. Przyjrzyjmy się temu...

Jaki akumulator do wózka widłowego?

Od sposobu zasilania maszyn w dużej mierze zależy skuteczność ich działania. Dobór niewłaściwego akumulatora może sprawiać, że dany wózek okaże się nieprzydatny podczas codziennej pracy – na przykład z powodu zbyt krótkiego czasu działania na jednym ładowaniu albo niewystarczającej mocy. Chcąc uniknąć podobnych sytuacji, warto dokładnie przeanalizować budowę oraz możliwości poszczególnych typów baterii do wózków widłowych. Do wyboru mamy trzy opcje.

Baterie litowo-jonowe do wózków widłowych

Obecnie wykorzystywane najczęściej, głównie ze względu na wysoką sprawność i bezpieczne działanie. Akumulatory tego typu składają się z niewielkich ogniw, które łączy się w paczki. Pozwala to na wybór różnych konfiguracji, w zależności od pożądanego napięcia.

Ogniwa umieszcza się w metalowej skrzyni, która jest specjalnie zabezpieczana. Całość składa się więc ze szczelnie zamkniętych bloków, odpornych na wpływ czynników zewnętrznych. Przesyłaniem mocy steruje układ elektroniczny. Litowo-jonowe akumulatory do wózków widłowych mają wiele zalet. Poniżej przedstawiamy te najważniejsze.

  • Niewielka waga – tego typu baterie trakcyjne są znacznie lżejsze od tradycyjnych ogniw kwasowych, co oczywiście ma wpływ na codzienną obsługę pojazdu.
  • Swoboda montażu – akumulator litowo-jonowy może zostać zamontowany w dowolnej pozycji.
  • Wysoka wytrzymałość i bezpieczeństwo stosowania – baterie tego typu są odporne na wibracje, dodatkowo nie gazują, dlatego nie stwarzają żadnego zagrożenia.
  • Bezobsługowy charakter – akumulatory nie wymagają od operatora wykonywania żadnych dodatkowych czynności podczas ich eksploatacji.

Nie można przy tym zapominać o wysokiej wydajności i krótkich czasach ładowania. W przypadku pracy w magazynach jest to bardzo istotne.

Kwasowo-ołowiowe akumulatory do wózków widłowych

Zdecydowanie najstarszy typ baterii montowanych w różnych pojazdach, głównie tych wyróżniających się prostą instalacją elektryczną. Akumulatory składają się z ołowiowych ogniw i elektrolitu kwasowego w stanie płynnym. Warto w tym miejscu podkreślić, że każdy przechył sprzętu spowodować może wyciek elektrolitu, dlatego też baterie tego typu nie nadają się zbytnio do pracy na pochyłościach.

Sama obsługa akumulatora wymaga stałej kontroli. Operator musi regularnie sprawdzać nie tylko poziom, ale też gęstość wspomnianego elektrolitu. Baterie trakcyjne muszą być również przechowywane w ciepłym i dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Pozostawienie wózka widłowego na mrozie może sprawić, że uruchomienie pojazdu będzie niemożliwe.

Decydując się na kwasowe baterie do wózków widłowych, warto wziąć pod uwagę gęstość elektrolitu (im większa, tym lepiej) oraz jakość wykonania baterii. Ważna jest przede wszystkim szczelność obudowy. Co ciekawe, istnieją sposoby na zwiększenie wydajności tego typu akumulatorów. Efekt ten uzyskuje się poprzez cyrkulację elektrolitu – do wnętrza pompowane jest powietrze, które prowadzi do zmieszania kwasu akumulatorowego. Przekłada się to krótsze czasy ładowania, a także na niższe nakłady na konserwację (zużywamy mniej wody).

Baterie żelowe do wózków widłowych

W tym przypadku mamy do czynienia niejako z rozwinięciem technologii zastosowanej w bateriach kwasowo-ołowiowych. W akumulatorach żelowych funkcję elektrolitu pełni kwas siarkowy zmieszany z krzemionką. Połączenie obu składników tworzy konsystencję żelu – stąd wzięła się nazwa baterii.

Dzięki temu jest ona bezobsługowa (podobnie jak baterie litowo-jonowe). Można z niej korzystać natychmiast po zakupie (w przypadku standardowych modeli kwasowych wymagane jest napełnienie baterii elektrolitem). Sam żel nie wycieka i nie paruje, co także należy uznać za zaletę.

W większości przypadków żelowe baterie do wózków widłowych mogą być montowane w różnych pozycjach, choć zdarzają się również akumulatory z wyznaczonym maksymalnym stopniem przechyłu.

Baterie trakcyjne kwasowe czy litowo-jonowe?

Skoro poznaliśmy już specyfikę wszystkich stosowanych urządzeń, możemy przejść do ich wyboru. Tak się składa, że w przypadku wózków widłowych najczęściej stosowane są baterie litowo-jonowe oraz kwasowe, z czego lepszym wyborem okażą się te pierwsze. Dlaczego?

Wynika to z ich budowy, a także uzyskiwanych osiągów. Litowo-jonowe akumulatory do wózków widłowych wyróżniają się średnio o 20% wyższą wydajnością niż modele kwasowe. Do tego dochodzi także znacznie szybsze ładowanie. 30 minut wystarczy, by baterie 24 V odzyskały 50% swojej sprawności. Pełne ładowanie trwa natomiast 80 minut. W przypadku modeli 80 V czasy te wynoszą odpowiednio 53 i 105 minut. Baterie kwasowe trzeba natomiast ładować nawet 8 godzin.

Nie należy zapominać także o tym, że akumulatory litowo-jonowe są całkowicie bezobsługowe. Operator nie musi pamiętać o napełnianiu elektrolitu i regularnym sprawdzaniu stanu baterii. Jest ona od razu gotowa do użycia. Baterie te są również bezpieczniejsze, ponieważ nie gazują, brak tu też jakichkolwiek wycieków.

Wszystko to sprawia, że technologia litowo-jonowa wydaje się optymalnym wyborem dla sprawnej obsługi wózków widłowych. Niezależnie od wybranego typu, baterie trakcyjne powinny pochodzić od uznanego producenta, gwarantującego wysoką jakość wykonania.