801 300 801 Infolinia
Formularz kontaktowy
Newsletter
EFG 430s_[MAM-31478]

Maszt wózka widłowego – wszystko, co musisz o nim wiedzieć

Maszt to ważny element konstrukcyjny niemal wszystkich wózków widłowych posiadających opcję podnoszenia ładunku. Z artykułu dowiedzą się Państwo, jaka jest funkcja tej części urządzenia, jakie są rodzaje masztów i na co zwracać uwagę, wybierając wózek widłowy z masztem.

Zastosowanie, funkcja i budowa masztu

Maszty stosuje się w zasadzie we wszystkich wózkach widłowych i platformowych z funkcją podnoszenia (podnośnikowych, reach truck etc.). Wyjątek stanowią wózki unoszące towar na niewielką wysokość (takie jak ręczne paleciaki czy elektryczne wózki unoszące) oraz na przykład wózki z podnośnikiem nożycowym. Funkcją masztu jest podnoszenie karetki z widłami na żądaną wysokość. Maszt jest częścią układu podnoszenia, który składa się z karetki (płyty czołowej, do której przymocowuje się widły), wideł oraz łańcucha łączącego siłownik z karetką. Maszty dwu- i trzysekcyjne posiadają też dodatkowe siłowniki, które umożliwiają podnoszenie i opuszczanie ram wewnętrznych.

Podział masztów wózków widłowych

Maszty w wózkach klasyfikuje się ze względu na liczbę sekcji składających się na kompletny element.

Maszty pojedyncze (simplex)

Maszt pojedynczy posiada wyłącznie ramę zewnętrzną (czasem tylko pojedynczą kolumnę). Jest przeznaczony do podnoszenia ładunku na stosunkowo niewielkie wysokości (zwykle maksymalnie do 2 metrów). Wysokość masztu pozostaje niezmieniona podczas unoszenia ładunku.

Maszty podwójne (duplex)

Maszt podwójny składa się z ramy zewnętrznej i wewnętrznej. Jeżeli pożądana wysokość podnoszenia jest wyższa, niż maksymalna wysokość podnoszenia pierwszej sekcji, boczne siłowniki wysuwają ramę wewnętrzną w górę, zwiększając w ten sposób wysokość masztu. Maszty typu duplex służą do podnoszenia ładunków na większe wysokości oraz stosowane są w urządzeniach o dużym udźwigu.

Maszty potrójne (triplex)

Maszt potrójny działa tak samo jak podwójny, z tym że posiada on dwie ramy wewnętrzne (czyli łącznie trzy sekcje). Stosuje się go w miejscach, gdzie konieczne jest podnoszenie ładunku na bardzo duże wysokości (na przykład w magazynach wysokiego składowania).

Parametry masztu i układu podnoszenia wózka

Najważniejszymi parametrami masztu są, maksymalna wysokość podnoszenia, wysokość wolnego skoku oraz minimalna wysokość masztu.

Maksymalna wysokość podnoszenia

Maksymalna wysokość podnoszenia warunkuje, na jaką wysokość można podnieść ładunek. W niektórych akumulatorowych wózkach podnośnikowych wynosi ona do 6 metrów, natomiast wózki typu reach truck mogą podnieść ładunek nawet na wysokość 12 metrów.

Wolny skok

Tak zwany “wolny skok” oznacza maksymalną wysokość, na którą można podnieść widły bez zwiększania wysokości zabudowy masztu. To bardzo przydatna opcja, jeśli urządzenie ma pracować również w  przestrzeni o ograniczonej wysokości(na przykład przy załadunku ciężarówek).

Wysokość zabudowy masztu

Minimalna wysokość masztu to parametr, który warto wziąć pod uwagę, jeśli wózek ma pracować lub przemieszczać się w miejscach z niskim stropem.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Podczas wybierania wózka widłowego z masztem warto zwrócić uwagę także na widoczność z poziomu operatora, stabilność masztu, oraz oczywiście jakość wykonania i trwałość całego urządzenia.

Dbanie o żywotność masztu wózka widłowego

Odpowiednie użytkowanie pozwala zapobiec uszkodzeniu masztu i pozytywnie wpływa na jego żywotność.

Najczęstsze usterki

Do najczęstszych problemów z masztami można zaliczyć między innymi odkształcenia i wgniecenia konstrukcji, kłopoty z płynnym podnoszeniem ładunku, opadanie uniesionego ładunku, niepokojące odgłosy wydawane podczas pracy czy ubytek oleju z siłowników (na przykład na skutek wycieku). Problemy te mogą być spowodowane długotrwałą eksploatacją (normalne zużycie przy prawidłowym korzystaniu z masztu) lub nieprawidłowym użytkowaniem urządzenia, zazwyczaj regularnym przeciążaniem.

Właściwe użytkowanie wózka z masztem

Podczas pracy z wózkiem wyposażonym w maszt należy zadbać o właściwe użytkowanie tego elementu. Przede wszystkim powinno się unikać przechylania masztu w momencie, gdy ładunek jest podniesiony (jest to tym bardziej szkodliwe, im cięższy jest załadowany towar). Warto też pamiętać o regularnym smarowaniu ruchomych elementów oraz częstym kontrolowaniu stanu technicznego masztu. Dzięki takiemu postępowaniu żywotność masztu będzie długa, a ewentualne usterki i naprawy zostaną ograniczone do minimum.