Call4Service
Formularz kontaktowy
801 300 801 Infolinia
Znajdź lokalizację
Stage System zarządzania magazynem WMS firmy Jungheinrich

Planowanie magazynu pod e-commerce – fullfilment czy własny magazyn?

Branża e-commerce to przyszłość biznesu – widać to szczególnie w dobie pandemii koronawirusa, która znacznie przyspieszyła rozwój sprzedaży on-line, także w Polsce.

Jak pokazuje raport „E-commerce w Polsce 2020”, już 73% internautów kupuje w sieci[1], a ta liczba będzie rosła z roku na rok. Zwiększony popyt na ofertę e-sklepów wymaga od sprzedawców wybrania optymalnego modelu magazynowania produktów. Co wybrać: własny magazyn dystrybucyjny czy fullfilment?

Większe zainteresowanie kupowaniem produktów online oznacza również coraz większą konkurencję w branży sprzedaży internetowej. Jeśli działają Państwo w tym obszarze biznesowym, zdają sobie sprawę z tego, jak ważna dla e-commerce jest logistyka. Od tego, jak sprawny jest proces wysyłki towarów do klientów zależy ogólna ocena jakości pracy e-sklepu. To od niej może zależeć jego „być albo nie być” na rynku. Dlatego wybór odpowiedniego systemu dystrybucyjnego to kluczowa decyzja biznesowa.

Magazyn dystrybucyjny dla e-commerce

Własny magazyn dystrybucyjny to rozwiązanie, które daje właścicielowi e-sklepu pełną kontrolę nad przebiegiem całego procesu logistycznego. Obowiązki związane z obsługą klientów obejmują więc zarówno przyjęcie zamówienia, jak i pobranie produktu z magazynu, jego przygotowanie do wysłania oraz przekazanie firmie kurierskiej. Prowadzący e-sklep odpowiada również za zapełnienie magazynu i kontrolę nad utrzymaniem odpowiedniej ilości produktów gotowych do wysyłki.

Własny magazyn dystrybucyjny – z odpowiednio dobranymi systemami ułatwiającymi proces składowania – daje możliwość bardzo sprawnego reagowania na zamówienia napływające od klientów. Dlatego na to rozwiązanie decydują się zarówno właściciele średniej wielkości sklepów, jak i tych obsługujących tysiące zamówień w ciągu dnia.

Warto wiedzieć, że własny magazyn dla sklepu internetowego może pracować zarówno w trybie dynamicznego, jak i statycznego magazynowania.

Sprawdź automatyczne systemy transportowe zapewniające większą wydajność wysyłek

Dynamiczne magazynowanie drobnych elementów

Dynamiczna metoda magazynowania sprawdza się wówczas, gdy:

  • w sklepie znajduje się wiele różnorodnych towarów, a zakres asortymentu często się zmienia,
  • zależy Państwu na optymalizacji wykorzystania przestrzeni magazynowej i płynności procesu układania towaru na półkach i jego pobierania.

Przy dynamicznym magazynowaniu drobnych przedmiotów warto zastosować odpowiednio dobrane regały półkowe, karuzelowe lub windowe, które umożliwią sprawną rotację towarów, także w systemie FIFO (first in – first out), zapobiegającym przeterminowaniu się artykułów.

Statyczne magazynowanie drobnych elementów

Statyczne magazynowanie to najlepsze rozwiązanie, wówczas gdy sprzedają Państwo niezmienną gamę produktów – w takiej sytuacji każdy z nich powinien mieć jedno, stałe miejsce w regałach magazynowych. Taka opcja ułatwia kontrolę zapasów poszczególnych artykułów.

Przy statycznym składowaniu drobnych elementów mogą być przydatne zaawansowane, inteligentne układnice, współpracujące z nowoczesnym systemem regałów wysokiego składowania.

Statyczne składowanie palet to skuteczny sposób na magazynowanie towarów

Magazyn dla e-commerce

Sprawdź system statycznego magazynowania drobnych elementów

Fullfilment dla e-commerce

Fullfilment to model współpracy biznesowej, w którym właściciel sklepu internetowego de facto wynajmuje magazyn dla e-commerce z pracownikami. Jego zadaniem jest jedynie zapewnienie dostaw towarów do magazynu oraz obsługa klienta i przekazywanie zamówień do magazynu. Pozostałe elementy procesu logistycznego spoczywają na firmie logistycznej. To ona zajmuje się:

  • składowaniem towarów,
  • ich przygotowaniem do wysyłki,
  • przekazaniem gotowych przesyłek firmie kurierskiej.

W rozszerzonym modelu fullfilment dla e-commerce może objąć również obsługę zwrotów towarów, pakowanie indywidualne, a nawet obsługę zamówień z sektora B2B, np. na całe palety produktów.

Zalety fullfilmentu

Ogromnymi zaletami fullfilmentu – pod warunkiem, że zajmie się nim profesjonalna firma logistyczna – jest przyspieszenie wysyłki zamówień do klientów oraz ograniczenie obowiązków spoczywających bezpośrednio na właścicielu e-sklepu. To bardzo pomocny model, gdy liczba zamówień rośnie dynamicznie, a prowadzący sklep internetowy nie chce inwestować we własny magazyn dystrybucyjny lub nie ma na to odpowiednich środków.

Wady fullfilmentu

Fullfillment oznacza znacznie mniejszą kontrolę nad realizacją procesu logistycznego i nierzadko przekłada się na ograniczoną elastyczność obsługi klienta. Trzeba też poświęcić wiele czasu, aby znaleźć zaufanego partnera, który dostosuje specyfikę obsługi przesyłek do założonego przez e-sklep modelu biznesowego.

Ograniczeniem, w długoterminowej perspektywie bywają także koszty – mogą okazać się wyższe niż przy samodzielnym prowadzeniu dobrze funkcjonującego magazynu.

Właściwy magazyn dla e-commerce, czyli jaki?  

Bez względu na to, czy zdecydują się Państwo prowadzić własny magazyn dla sklepu internetowego, czy w modelu fullfilment, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych cech charakterystycznych przestrzeni.

Dobry magazyn dla e-commerce:

  • jest usytuowany w pobliżu dużych węzłów logistycznych – to pozwala maksymalnie skrócić czas dotarcia paczek do centrów dystrybucyjnych firm kurierskich, a co za tym idzie, również do klienta,
  • jest wyposażony w zaawansowane systemy techniki transportowej i magazynowej, które zwiększają jego przepustowość, optymalizują wykorzystywaną przestrzeń i pomagają zachować sprawną rotację towarów,
  • pozwala stworzyć optymalne środowisko dla przechowywanych produktów – zachować bezpieczną temperaturę i poziom wilgotności.

Tworzą Państwo własny magazyn dystrybucyjny i zależy Państwu na wyposażeniu go w zaawansowane systemy magazynowe? Zapraszamy do kontaktu z doradcą Jungheinrich – pomożemy dobrać rozwiązania, które zwiększą efektywność obsługi zamówień spływających do e-sklepu.

[1] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html