Akumulatory kwasowo-ołowiowe to najstarszy i wciąż stosowany rodzaj baterii. Na jakiej zasadzie działają i jak przebiega proces ładowania akumulatorów kwasowo-ołowiowych? Zapraszamy do zapoznania się z artykułem i infografiką, która obrazowo podsumowuje najważniejsze informacje (na końcu artykułu).
Akumulator kwasowo-ołowiowy do wózków widłowych – do 120 cykli bez uzupełniania cieczy!
Akumulator kwasowo-ołowiowy magazynuje energię elektryczną, pozwalając na jej wykorzystanie w późniejszym czasie. Wewnątrz takiej formy baterii dochodzi do konkretnej reakcji chemicznej. W jej trakcie dwa przeciwne materiały – płyta ujemna i dodatnia – zostają zanurzone w elektrolicie. To specjalny roztwór kwasu siarkowego i wody.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe zazwyczaj obejmują sześć ogniw o napięciu po 2 V na każdy. Aby popłynął prąd, konieczne jest zamknięcie obwodu pomiędzy klemami ujemnymi a dodatnimi. Następuje to w sytuacji, gdy urządzenie zostanie uruchomione.
Zapraszamy także do dowiedzenia się więcej na temat baterii trakcyjnych do wózków widłowych
Akumulatory kwasowo-ołowiowe pojawiają się w wielu miejscach. Są one wykorzystywane przede wszystkim w samochodach, a także urządzeniach pojawiających się w zakładach przemysłowych, jak wózki widłowe. W trakcie korzystania z takich pojazdów akumulatory są poddawane ciągłemu procesowi rozładowywania i ładowania. Na czym to polega?
Jeśli akumulator jest podłączony do odbiornika, prąd płynie z niego do urządzenia, np. rozrusznika w samochodzie. Wówczas akumulator zaczyna się rozładowywać. Prąd może jednak z czasem do niego wracać. Ponownie wytwarza się różnica elektroujemności pomiędzy elektrodami, a więc możliwe jest naładowanie akumulatora. Najczęściej następuje to w trakcie jazdy – pod warunkiem, że nie są uruchomione żadne akcesoria zużywające prąd.
AKUMULATORY KWASOWO-OŁOWIOWE DO WÓZKÓW WIDŁOWYCH DOSTĘPNE OD RĘKI:
Dział Serwisu
Jungheinrich
Telefon
Akumulatory kwasowo-ołowiowe można z powodzeniem wykorzystywać wielokrotnie. Wystarczy tylko podpiąć go do źródła prądu lub doprowadzić do momentu, w którym nastąpi powrót energii elektrycznej i wytworzenia elektroujemności pomiędzy elektrodami. Taki cykl może następować wielokrotnie. Akumulator staje się bardziej odporny wraz ze wzrostem liczby cykli ładowania i rozładowywania. Jeśli jest jednak eksploatowany w nieodpowiedni sposób, może ulec uszkodzeniu.
Baterie kwasowo-ołowiowe składają się z różnego rodzaju elementów. Opierają się one na ogniwach galwanicznych. W ich skład wchodzi elektroda ołowiowa, która wykonana jest z ditlenku ołowiu. Elektrolit to roztwór kwasu siarkowego z wodą. Oprócz tego w skład takiego akumulatora wchodzi też separator izolujący od siebie elektrody. Anody i katody zawarte w baterii zmieniają swój biegun podczas rozładowywania i ładowania.
Jak ładować akumulator kwasowo-ołowiowy i ile czasu to zajmuje? Ładowanie takiego akumulatora trwa przeciętnie co najmniej kilka godzin. W przypadku pojazdów proces ten następuje w trakcie jazdy. Najczęściej baterie tego typu uzupełniają się więc w pełni automatycznie. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy ulegną one całkowitemu rozładowaniu. Wówczas konieczne jest zastosowanie innych metod ponownego uzupełnienia energii.
W trakcie ładowania akumulatora w inny sposób niż podczas jazdy konieczne jest trzymanie się zaleceń producenta, który wskazuje na parametry ładowania. Zwykle zalecana wartość prądu ładowania wynosi około 10% pojemności znamionowej akumulatora (wyrażonej w amperogodzinach). Napięcie ogniwa powinno wzrastać powoli. Proces należy przerwać w sytuacji, gdy napięcie ładowania osiągnie wartość 2,5 V. W innym przypadku może dojść do uszkodzenia baterii poprzez jej przeładowanie. Przeładowanie akumulatora skutkuje wydzieleniem się dużych ilości wodoru, który łączy się z powietrzem. Taka mieszanka może wybuchnąć pod wpływem nawet najmniejszej iskry.
Zapraszamy do przeczytania: Jak bezpiecznie ładować wózki widłowe?
Jeśli chcemy naładować akumulator kwasowy, konieczne jest wykonywanie tej czynności w wentylowanym pomieszczeniu lub na otwartej przestrzeni. Wówczas możliwe jest zmniejszenie skutków wybuchu w razie przeładowania baterii. Konieczne jest też unikanie iskrzenia w trakcie odłączania zacisków prostownika. To właśnie dlatego czynność tę zaczyna się od odłączenia prostowników z sieci.
Należy również pamiętać, że w trakcie ładowania akumulatora wydziela się ciepło. Powyżej 40 stopni Celsjusza może być ono szkodliwe dla kondycji baterii. Z tego powodu całemu procesowi towarzyszy zwykle chłodzenie, a w samochodach montuje się systemy zwiększające odporność akumulatora na zmiany temperatury.
Nieużywane akumulatory należy regularnie doładowywać, ponieważ może dojść do zasiarczenia. Wynika ono z procesu samorozładowywania. Konieczne jest więc regularne dbanie o ich stan, by nie dopuścić do uszkodzenia baterii. W innym przypadku niezbędne będzie jej wymienienie.
Szukają Państwo sprawdzonych i wydajnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych? Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą!
Aby obejrzeć infografikę, najedź kursorem i kliknij w element poniżej.